Για την παιδεία στην μετανεωτερική εποχή

0
129

«Για την παιδεία στην μετανεωτερική εποχή».

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος η Ιερά Μητρόπολις Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων τιμώντας τα πρόσωπα των εκπαιδευτικών του νησιού, πραγματοποίησε ειδική εκδήλωση το απόγευμα της Κυριακής 27 Ιανουαρίου 2019 και ώρα 19:00  στο Πνευματικό Κέντρο.

Με αφορμή την μνήμη των Τριών Ιεραρχών η εκδήλωση  είχε θέμα της : «Για την παιδεία στην μετανεωτερική εποχή». Ομιλητής ήταν ο κ. Νίκος Παπαδημητρίου, Καθηγητής στο Τμήμα Μετάφρασης, Διερμηνείας και Ξένων Γλωσσών του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος τόνισε την συμβολή των Τριών μεγίστων φωστήρων της Αγίας μας Εκκλησίας, οι οποίοι όχι μόνο μελέτησαν την  θύραθεν παιδεία, αλλά και βίωσαν το Μυστήριο της Ενσάρκου Οικονομίας του Κυρίου μας  στις καρδιές τους. Η Θεολογία των Τριών Ιεραρχών δεν αποτελεί μια απλή θεωρητική  διατύπωση των δογμάτων της Πίστεώς μας, αλλά μια ζωντανή, βιωματική σχέση με τον Ιησού Χριστό. Δυστυχώς σήμερα βλέπουμε από πλευράς των κρατούντων μια πολεμική κατά της Ορθοδόξου Πίστεώς μας και κατά της ιστορίας του τόπου μας. Ο λαός μας όμως έχει γαλουχηθεί εδώ και πολλούς αιώνες μέσα στα νάματα της Ορθοδοξίας και της αγάπης προς την πατρίδα. Ως εκ τούτου δεν νοείται παιδεία ξεκομμένη από την Πίστη και την φιλοπατρία.

Καταλήγοντας ο κ. Νεκτάριος ευχήθηκε  οι Τρεις Ιεράρχες να δίδουν φώτιση σε όλους μας, ιδίως σήμερα όπου κυριαρχεί ο ζόφος, η πνευματική σύγχυση  και η αποστασία.

Την εκδήλωση συντόνισε ο Πρωτ. Θεμιστοκλής Μουρτζανός, Γενικός Αρχ. Επίτροπος της Ι.Μ. Κερκύρας, ο οποίος έκανε μια αναφορά στην εορτή των Τριών Ιεραρχών, που καθιερώθηκε επί Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και συγκεκριμένα στα χρόνια του Αλεξίου Κομνηνού. Η Ιόνιος Ακαδημία, το πρώτο πανεπιστήμιο στον Ελλαδικό χώρο, το έτος 1826 επανέφερε επίσημα τον εορτασμό και βεβαίως στα χρόνια του πρώτου Κυβερνήτου της Ελλάδος Ιωάννου Καποδίστρια, κατά τα οποία η αργία δεν είχε την  έννοια της απουσίας των μαθητών από τις τάξεις τους, αλλά σήμαινε τον εκκλησιασμό, στην μνήμη των Τριών Ιεραρχών, την εξήγηση τόσο του Αποστολικού, όσο και του Ευαγγελικού αναγνώσματος της ημέρας και στη συνέχεια τα μαθήματα συνεχίζονταν έως το μεσημέρι, ώστε τα παιδιά να έχουν αυτή την αίσθηση της συνάντησης ακριβώς Εκκλησίας και παιδείας. Το νεοελληνικό κράτος με την απελευθέρωση επανέφερε επίσημα τον εορτασμό. Δυστυχώς σήμερα η κατάργηση της εορτής των Τριών Ιεραρχών από την πλευρά του κράτους, με το πρόσχημα της αργίας, στην ουσία γεννά πολύ μεγάλους προβληματισμούς για το τι θέλουμε ως κοινωνία από τα Γράμματα.

Στην είσήγησή του ο κ. Παπαδημητρίου επεσήμανε ότι στην σημερινή πραγματικότητα υπάρχει ένα ερώτημα, το πώς βλέπουμε το χρόνο. Σήμερα “κολλημένοι” στην εικονική πραγματικότητα, στην υπέρμετρη χρήση των κινητών τηλεφώνων, στο τρέξιμο και στις υποχρεώσεις, μεγαλύτεροι και μικρότεροι, δεν προλαβαίνουμε να δούμε τον εαυτό μας και όχι μόνο αυτό. Επειδή υπάρχει μια πλήρης αμφισβήτηση του παρελθόντος, της ταυτότητας και της συλλογικής μνήμης, στοιχείων τα οποία είναι πολύτιμα στον άνθρωπο για να ξέρει ποιός είναι, πού βρίσκεται, πού πορεύεται και ποιά ελπίδα έχει, αυτό το στοιχείο δημιουργεί ουσιαστικά σύγχυση. Η μετανεωτερική πραγματικότητα είναι εντελώς ατομοκεντρική, στην οποία έχουν “πεθάνει” οι λεγόμενες μεγάλες αφηγήσεις και αυτό σημαίνει ότι ο άνθρωπος δεν έχει στηρίγματα. Βεβαίως ο άνθρωπος προσπαθεί μέσα από την εξυπνάδα, την ευφυϊα και τις παραστάσεις, γιατί αυτά είναι τα θετικά στοιχεία, να σταθεί στα πόδια του, όμως αυτό δεν συνεπάγεται ότι μπορεί  εύκολα να βρει νόημα.

Επίσης ο κ. καθηγητής υπογράμμισε ότι η παιδεία χρειάζεται να λειτουργεί στην προοπτική της δημιουργικής αμφιβολίας, άλλως να βοηθήσουν οι εκπαιδευτικοί τους μαθητές να κρίνουν όσα συμβαίνουν στον κόσμο, να μην επαναπαύονται όχι μόνο στο επίπεδο της γνώσης, αλλά και στο επίπεδο της πολιτισμικής εμπειρίας. Χρειάζεται να υπάρχει ένας αναστοχασμός του εαυτού μας τόσο των εκπαιδευτικών, όσο και των μαθητών, να παίρνουν δηλαδή θέση απέναντι σε όσα τεκταίνονται. Από την άλλη μεριά η θρησκεία σήμερα δεν μπορεί να λειτουργήσει στην προοπτική του χθές, δηλαδή μιας ιδεολογίας, αλλά να γίνει ελπίδα. Ο Χριστιανισμός είναι ελπίδα. Μέσα από αυτή την ελπίδα που προσφέρει η πίστη, υπάρχει ένας δρόμος ο οποίος είναι ένα ταξίδι που δεν θα τελειώσει στην παρούσα ζωή.

Στον διάλογο που ακολούθησε ο κ. Παπαδημητρίου τόνισε ότι το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται σοβαρότητα-όχι σοβαροφάνεια- και χιούμορ, για να μπορέσει να προσεγγίσει τους μαθητές  και βεβαίως να τους δώσει την δυνατότητα μέσα απο ένα κλίμα σχέσεως εντός της τάξεως, να μπορέσουν να αναπτύξουν όλες τις δυνατότητές τους. Φυσικά υπάρχουν πολλά στοιχεία κρίσης μέσα στην πανεπιστημιακή παιδεία, στην οποία χρειάζεται ένα είδος αξιολόγησης και βελτίωσης της ποιότητας της  παρεχόμενης παιδείας.

Την εκδήλωση άνοιξε με ύμνους από την ασματική ακολουθία των Τριών Ιεραρχών, κλιμάκιο της Χορωδίας της Σχολής Εκκλησιαστικής Μουσικής “Ο Άγιος Αρσένιος” της τοπικής Εκκλησίας, υπό την διεύθυνση του π. Νεκταρίου Μπόκου.

Μετά το πέρας της εκδήλωσης ακολούθησε δεξίωση προς τιμήν των εκπαιδευτικών.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here