Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος, κατά την παρελθούσα εβδομάδα, στην εορτή της απόδοσης της κοιμήσεως της Θεοτόκου, όπου στην Κέρκυρα εορτάζεται η Παναγία Οδηγήτρια κατ’ αυτή την εορτή, χοροστάτησε την παραμονή της 22ας Αυγούστου, στον ιερό Ναό της Παναγίας Οδηγήτριας στην πόλη της Λευκίμμης στη Νότια Κέρκυρα.
Στο τέλος του εσπερινού έγινε μεγαλειώδης λιτανεία με την συμμετοχή των αρχών της Νότιας Κέρκυρας, και του Βουλευτού Κέρκυρας κ. Στεφάνου Γκίκα.
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος ανεφέρθη στο πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου, λαμβάνοντας αφορμή, από το κοντάκιον της εορτής «τάφος και νέκρωσις ουκ εκράτησεν ως γαρ ζωής Μητέρα, προς την ζωήν μετέστησεν»
Η Παναγία, η οποία δάνεισε την ανθρώπινη φύση στον Υιόν και Λόγον του Θεού, έγινε Μητέρα της ζωής, και δεν ήτο δυνατόν το σώμα της Παναγίας μας, να ιδεί νέκρωσιν και διαφθοράν.
Αλλά η Ζωή- ο Ιησούς Χριστός, ο Λόγος του Θεού, συγκαταβαίνει και παραλαμβάνει την ψυχή της Παναγίας Μητέρας Του, και μεταθέτει ακόμη και το πανακήρατον σώμα της, στα επουράνια.
Η γιορτή της κοίμησης της Παναγίας μας, δίδει χαρά στον κάθε έναν πιστό, που αισθάνεται την οικειότητα της Παναγίας μας, ως προσωπική μας μητέρα, διότι η Παναγία μας, και εν τη κοιμήσει της, δεν εγκατέλειψε τον άνθρωπο.
Στο τέλος του Εσπερινού, ο Σεβασμιώτατος ευχήθηκε στους κατοίκους της Λευκίμμης και στον ιερό κλήρο της Νοτίου Κερκύρας, η κραταιά σκέπη της Παναγίας μας, να σκεπάζει τη ζωή τους, την ιεράν μητρόπολη μας, αλλά και όλη τη πατρίδα μας, που η Παναγία μας σε δύσκολους καιρούς, πάντοτε ευλόγησε το Γένος και την Πατρίδα μας.
Ανήμερα της εορτής, ο Σεβασμιώτατος λειτούργησε και ομίλησε στον πανηγυρίζοντα ιερό Ναό της Υπεραγίας Θεοτόκου Οδηγητρίας, στο χωριό των Αγίων Δέκα στη Μέση Κέρκυρα.
Κατά την Θεία Λειτουργία, συνέστησε στο πολυπληθές εκκλησίασμα τον νέον ιερέα που εγκατέστησε, και προέτρεψε τους ενορίτες, να συνεργαστούν και να αγαπήσουν τον νέον εφημέριο τους, για την πνευματική κατάρτιση της ενορίας.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του, αναφέρθηκε στο πρόσωπο της Παναγίας μας, λέγοντας ότι η Παναγία είναι το αίτιο «της των πάντων Θεώσεως. Ως νέα Εύα η Παναγία μας, ανέλαβε την άρσην της κατάρας, την οποία έλαβε η ανθρωπότητα από την αυτονόμηση των πρωτοπλάστων, και ιδιαίτερα της πρώτης Εύας, η οποία υπήρξε η αιτία της πτώσεως της φθοράς, και της εξώσεως του Παραδείσου.
Τώρα η νέα Εύα, στο πρόσωπο της Παναγίας μας, αίρει αυτή την κατάρα και ανοίγει τον παράδεισο, καθώς δάνεισε την δική μας ανθρώπινη φύση για να ενωθεί μαζί με την θεότητα και να έχουμε την δυνατότητα της εισόδου μας στον Παράδεισο.
Κατ’ αυτό τον τρόπο ολοκληρώνεται το έργο του Δημιουργού, που θέλησε να δημιουργήσει τον άνθρωπο και να του δώσει την δυνατότητα της Θεώσεως. Ο Τριαδικός Θεός είναι στην ουσία του Θεός, ενώ στον άνθρωπο δόθηκε η δυνατότητα της κατά χάριν Θεώσεως και μόνο.
Στο πέρας της Θείας Λειτουργίας ευχήθηκε στους ανθρώπους, η Παναγία μας να φωτίζει τη νεότητα αλλά και όλους μας.
Αμέσως ο Σεβασμιώτατος αναχώρησε από την Κέρκυρα, ανταποκρινόμενος στην πρόσκληση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κονίτσης κ. Ανδρέου, όπου συγχοροστάτησε στον εσπερινό του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, στο μεγαλοπρεπή ιερό Ναό του Αγίου Κοσμά όπου ανήγειρε εκ βάθρων ο Μακαριστός και ηρωικός Μητροπολίτης Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης, κυρός Σεβαστιανός.
Στην λιτανεία που επηκολούθησε της ακολουθίας του εσπερινού, ο Μητροπολίτης Κονίτσης κ. Ανδρέας, χαιρέτισε το πλήθος των ανθρώπων, των αρχόντων του τόπου και των στρατιωτικών, με εγκάρδιο και πατριωτικό λόγο, υπενθυμίζοντας σε όλους, ότι ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός είναι το πρότυπο της Αγάπης για την Πατρίδα, για την Ορθοδοξία και για την Παιδεία.
Ανήμερα της εορτής του Αγίου Κοσμά, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, κ. Νεκτάριος, χοροστάστησε στον Όρθρο, προέστη της Θείας Λειτουργίας, και ομίλησε στο τέλος της Θείας Λειτουργίας.
Στην ομιλία του, έλαβε αφορμή από το Αποστολικό ανάγνωσμα όπου ο Απόστολος Παύλος, επιμένοντας για το πρόσωπο του Ιησού Χριστού, ανεφέρθη στην Παλαιά Διαθήκη, όπου οι Προφήτες είχαν προειπεί για τον Κύριο, ο καταβάς εκ του ουρανού, αυτός είναι και ο αναβάς, που ο Απόστολος Παύλος, υπέμνυσε στους Χριστιανούς, ότι όντως ο καταβάς εκ του ουρανού ο οποίος έλαβε ανθρώπινη φύση, είναι ο Κύριος μας, ο οποίος ανήλθε μετά της ανθρώπινης φύσης, κατά την ανάληψη του εις τους ουρανούς.
Αυτός κατέστησε Αποστόλους, Προφήτες και Διδασκάλους στην Εκκλησία του. Αυτός λοιπόν ο Κύριος Ιησούς Χριστός, ανέδειξε τον άγιον Κοσμά τον Αιτωλό, Μέγαν Απόστολο και Διδάσκαλο σε δύσκολους χρόνους και καιρούς, όπου η Πατρίδα μας, βρισκόταν κάτω από το ζυγό των αλλοθρήσκων.
Και ο άγιος Κοσμάς εγκατέλειψε προς στιγμή την μοναχική του ζωή από τη Μονή Φιλοθέου του Αγίου Όρους, βλέποντας ότι κινδυνεύει ο Ελληνισμός, από την αλλοτρίωση της Ορθοδόξου Πίστεως, από το αίσθημα της Πατρίδας και της Ταυτότητας του.
Βλέποντας να κινδυνεύει ομοίως η Ελληνική Παιδεία και η Γλώσσα μας, ανέλαβε ένα τιτάνιο αγώνα περιερχόμενος, σχεδόν ειπείν, όλη την Ελλάδα, για να εμψυχώσει τους Έλληνες, και να τους υπενθυμίσει πρώτον τη πίστη τους, και το βάπτισμα που δεχτήκαν στην Εκκλησία του Χριστού μας.
Τους εμψύχωσε και τους ενέπνευσε την αληθινή και γνησία πίστη, η οποία κινδύνευε από δύο παράγοντες, ο ένας ήταν η μουσουλμανική θρησκεία του Κατακτητή, και ο δεύτερος ήταν οι Εβραίοι, οι οποίοι με τη δύναμη του χρήματος και του εμπορίου, εξουσίαζαν πνευματικά το σκλαβωμένο γένος μας.
Γι αυτό και παρότρυνε τους ανθρώπους λέγοντας τους, ότι μας χρειάζεται Χριστός και Ελλάδα.
Το δεύτερο σημείο που στάθηκε ο Πατροκοσμάς στο κήρυγμα του, ήταν να ομονοήσουν οι άνθρωποι και να καταλάβουν ότι δεν είναι ξένοι αναμεταξύ τους, αλλά όλοι είμαστε αδέλφια κάτω από έναν Πατέρα, τον Δημιουργό Θεό μας.
Εκείνοι οι οποίοι προσπάθησαν να διαλύσουν τη συνοχή του λαού μας, ήταν ακριβώς οι προαναφερόμενοι, για να παραλύσουν ηθικά και πνευματικά το Γένος μας.
Και το τρίτο που στάθηκε ο ΠατροΚοσμάς ήταν το φλογερό κήρυγμα του υπερ της Αγάπης και της Πίστεως στον Αληθινό Θεό.
Διότι η Ελευθερία ενός λαού εξαρτάται από την δύναμη της πίστεως στον αληθινό Θεό που μας έπλασε ελεύθερους, μας έδωσε Πατρίδα, και μας έδωσε ταυτότητα, και δεν μας κατέστησε απρόσωπες μονάδες. Προς τούτο προέτρεπε πρώτα να χτίσει σχολειά και έπειτα εκκλησίες. Για να γνωρίσει το υπόδουλο γένος την ιστορία του, τις ρίζες του, τον πολιτισμό του.
Στην σημερινή εποχή τόνισε ο Σεβασμιώτατος, ότι χρειαζόμαστε έναν άλλο ΠατροΚοσμά ο οποίος θα αφυπνίσει τις συνειδήσεις των Νεοελλήνων, οι οποίες βρίσκονται υπνότουσες, πιστεύοντας στα υλικά αγαθά και στην παραχάραξη της ιστορίας, του Πολιτισμού μας, και της Ταυτότητας μας.
Δυστυχώς αυτή η παραχάραξη, επιχειρήθηκε εδώ και μια τριακονταετία, χωρίς οι Έλληνες να λάβουν υπόψιν τους την υπόγεια διάβρωση, την οποία υπέστη ατυχώς η Πατρίδα μας, ο Λαός μας.
Αυτό είχε ως τραγική συνέπεια, οι Νεοέλληνες να χάσουν τον ιερό σύνδεσμο και την ιερά παρακαταθήκη που μας κληροδότησαν οι Πατέρες μας, οι οποίοι αγωνίστηκαν για την Πατρίδα, το Λαό, και την Πίστη μας.
Στο τέλος, ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο κ. Ανδρέα, και του ευχήθηκε να έχει δύναμη ώστε να είναι συνεχιστής του Μακαριστού Προκατόχου του στον αγώνα της Βορείου Ηπείρου, και εν γένει της Πατρίδας μας.
Μετά την Θεία Λειτουργία, οι Μητροπολίτες κατευθύνθηκαν στην Ιερά Μονή της Μολυβδοσκεπάστου, πλησίον των Ελληνοαλβανικών συνόρων, και ο κ. Νεκτάριος τέλεσε τρισάγιο στον τάφο του Μακαριστού Μητροπολίτου Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης, κυρού Σεβαστιανού.