Η αιώνια ζωή είναι ο στόχος και η ελπίδα κάθε χριστιανού. Η επίγεια ζωή μας είναι σύντομη, συχνά γεμάτη θλίψεις και πόνο. Προσδοκούμε όμως μία άλλη ζωή, που πηγάζει από την Ανάσταση του Χριστού και στην οποία δεν θα υπάρχει πόνος, λύπη και στεναγμός.
Στο σημερινό Ευαγγελικό ανάγνωσμα, ο Κύριος μας αποκαλύπτει τι είναι η αιώνια ζωή. «Αὕτη δέ ἐστιν ἡ αἰώνιος ζωή, ἵνα γινώσκωσί σε τὸν μόνον ἀληθινὸν Θεὸν καὶ ὃν ἀπέστειλας Ἰησοῦν Χριστόν». Αυτή, μας λέει, είναι η αιώνια ζωή, το να γνωρίζουν οι άνθρωποι Εσένα, τον μόνο αληθινό Θεό, και τον Ιησού Χριστό, τον οποίο απέστειλες στον κόσμο. Η αιώνια ζωή συνίσταται στη γνώση του αληθινού Τριαδικού Θεού. Η γνώση βέβαια αυτή δεν είναι διανοητική, ούτε αποτέλεσμα κάποιας λογικής επεξεργασίας, αλλά χαρίζεται από τον Θεό σε εκείνους που με λαχτάρα την επιζητούν. Αυτός που έχει τον Θεό μέσα του έχει ήδη την αιώνια ζωή, γιατί αισθάνεται την παρουσία του Θεού και αυτό τον γεμίζει με ευτυχία, χωρίς η ευτυχία αυτή να εξαρτάται από τις συνθήκες και τις καταστάσεις της ζωής του.
Η αιώνια ζωή είναι η κοινωνία με τον Θεό, η οποία ξεκινά από την παρούσα ζωή και εκτείνεται αδιάκοπα στην αιωνιότητα. Μάλιστα ὁ Κύριος λέει: «ἵνα γινώσκωσί σε», να Σε γνωρίζουν δηλαδή συνεχώς. Πρόκειται, όπως λένε οι άγιοι της Εκκλησίας μας, για μια ατελείωτη πορεία από δόξης εις δόξαν. Οι άνθρωποι στον παράδεισο θα έχουν άμεση θέα του Θεού και θα απολαμβάνουν ολοένα και περισσότερο την άπειρη λαμπρότητά του.
Δυστυχώς όμως, οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν τον Θεό όπως τον βιώνει και τον διδάσκει η Εκκλησία μας. Πολλοί άνθρωποι, μολονότι είναι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, έχουν την δική τους αντίληψη σχετικά με τον Θεό. Τις πιο πολλές φορές οι αντιλήψεις αυτές δεν έχουν καμία σχέση με την εικόνα του πραγματικού Θεού, όπως μας τη φανέρωσε ο ενανθρωπίσας Κύριος. Τον παρουσιάζουν με ανθρωπομορφικά στοιχεία, με ανθρώπινες αδυναμίες και πάθη. Οι αντιλήψεις αυτές συχνά πλησιάζουν τις ειδωλολατρικές απόψεις των αρχαίων λαών, αντί να εκφράζουν την πίστη της Εκκλησίας μας. Και όταν κανείς δεν ξέρει την αληθινή πίστη, νομίζει ότι οι δεισιδαιμονίες και προκαταλήψεις που κυκλοφορούν είναι απόψεις της Εκκλησίας.
Λίγοι άνθρωποι γνωρίζουν τι σημαίνει Τριαδικός Θεός. Ποια είναι η σχέση των Τριών προσώπων μεταξύ τους. Ποια είναι η σχέση του Άκτιστου Θεού με τον κτιστό κόσμο. Αν δεν γνωρίζουν τις θεμελιώδεις αρχές της πίστης μας, ενδέχεται αυτό που πιστεύουν να μην έχει καμία σχέση με τον πραγματικό Θεό.
Στην Παλαιά Διαθήκη ο Θεός απαιτεί την γνώση και την αποκλειστικότητα στην πίστη προς Αυτόν, από τον εκλεκτό λαό Του. Η πρώτη και η δεύτερη εντολή του Δεκάλογου είναι σαφέστατες: «ἐγώ εἰμι Κύριος ὁ Θεός σου… οὐκ ἔσονταί σοι θεοὶ ἕτεροι πλὴν ἐμοῦ. οὐ ποιήσεις σεαυτῷ εἴδωλον, οὐδὲ παντὸς ὁμοίωμα, ὅσα ἐν τῷ οὐρανῷ ἄνω καὶ ὅσα ἐν τῇ γῇ κάτω καὶ ὅσα ἐν τοῖς ὕδασιν ὑποκάτω τῆς γῆς. οὐ προσκυνήσεις αὐτοῖς, οὐδὲ μὴ λατρεύσεις αὐτοῖς» (Εξ. 20,1-5. και Δευτ. 5,6-9).
Η Εκκλησία μας την Κυριακή αυτή γιορτάζει την μνήμη των 318 Θεοφόρων Πατέρων που συγκεντρώθηκαν το 325 στην Α΄ Οικουμενική Σύνοδο, για να διατρανώσουν την πίστη της Εκκλησίας. Σ’ αυτήν έλαβαν μέρος ο άγιος Αθανάσιος, ο άγιος Σπυρίδωνας, ό άγιος Νικόλαος και άλλοι. Πρόεδρος ήταν ο αυτοκράτορας Μ. Κωνσταντίνος. Κάποιοι αιρετικοί με αρχηγό τον Άρειο, δίδασκαν ότι ο Χριστός δεν είναι Θεός αλλά το πρώτο και τελειότερο δημιούργημα του Θεού. Δυστυχώς το ίδιο λένε και σήμερα οι χιλιαστές/μάρτυρες του Ιεχωβά. Η Σύνοδος απέδειξε περίτρανα αυτό που πίστευε πάντοτε η Εκκλησία, ότι ο Χριστός δεν είναι δημιούργημα, αλλά Θεός Δημιουργός, μαζί με τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα.
Όλες οι Οικουμενικές Σύνοδοι ασχολήθηκαν με την αντιμετώπιση των αιρετικών και την απόδειξη της αλήθειας της Ορθόδοξης πίστης, γιατί μόνο αν πιστεύει κάποιος σωστά σώζεται.
Εμείς, οι ορθόδοξοι χριστιανοί του 21ου αιώνα, κατά τον οποίο κυριαρχεί η γνώση σε όλους τους τομείς, είναι θλιβερό να μην ξέρουμε τι πιστεύουμε. Σήμερα δεν είναι κανείς αγράμματος και από τα ορθόδοξα βιβλία που κυκλοφορούν, τους εκκλησιαστικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς και το διαδίκτυο – με την προϋπόθεση ότι θα αναζητηθεί ασφαλής θεολογική πηγή- μπορεί κανείς να μάθει ακριβώς ποιά είναι η πίστη μας. Η σωστή πίστη οδηγεί και στο σωστό τρόπο ζωής. Για το λόγο αυτό ο Κύριος μας τονίζει, «Γνώσεσθε τήν ἀλήθειαν, καί ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς» (Ἰω. η΄ 32). Αμήν.